Olin viime lauantaina Tapiolassa mindfulness-ohjaaja Heli Mäkelän
järjestämällä Lasten mindfulness- ja tunnetaitokurssilla ja sain siellä sysäyksen
tämän blogin perustamiselle. Tahtoisin päästä jakamaan kurssilla
oppimiani asioita muiden kasvatuksesta kiinnostuneiden kanssa. Kokoonnuimme
Tapiola Yogan kauniissa tiloissa, ja oli ihanaa saada vaihteeksi äiti-ihmiselle kallisarvoista omaa aikaa sekä uutta ajateltavaa (niin ihanaa
kuin kotiäitiys tällä hetkellä onkin).
Lasten tunnetaidot ja niiden kehittäminen kiinnostavat minua
ja olenkin lueskellut niihin liittyvää kirjallisuutta. Itse mindfulness oli
minulle kuitenkin kurssille mennessäni melko vierasta: se toi mieleen lähinnä
joogaretriitit ja buddhalaisuuden! Ennakko-oletukseni
osoittautuvat kurssin perusteella osittain vääriksi. Yksinkertaisimmillaan
mindfulness on ilmeisesti läsnäoloa tässä hetkessä, oman kehon ja ympäröivän
maailman sekä niiden herättämien tunteiden tarkastelua hyväksyvästi ja
arvottamatta. Kuulostaako monimutkaiselta? Yritän avata tätä vähän eilen
tekemiemme harjoitusten kautta.
Mäkelä on kokenut mindfulness- ja tunnetaitokouluttaja ja
vetää ryhmiä myös lapsille. Hän havainnollisti meillekin tunteita ja aivojen
toimintaa eläinhahmojen avulla. Mantelitumake eli aivojen tunnekeskus (ns. liskoaivot)
on räksyttävä vahtikoira, joka lähettää
otsalohkolle eli viisaalle pöllölle nopeita
impulsseja tai toimintakäskyjä. Aika moni on varmaan kuullut taistele tai
pakene -impulssista, joka ihmisen valtaa hätätilanteessa. Mäkelän mukaan tämä
impulssi on juuri vahtikoiran lähettämä
käsky tilanteessa, jossa olemme hätääntyneitä tai neuvottomia. Mindfulnessin
tavoitteena olisi oppia ottamaan tietoinen
aikalisä vahtikoiran lähettämän viestin
ja sitä seuraavan toiminnan väliin.
Minä esimerkiksi ymmärsin, että yksivuotiaani saadessa
oikein pahan raivokohtauksen, minä joskus lamaannun ja menetän hetkeksi toimintakykyni.
Tämä on minun vahtikoirani ohje
reagoida haastavassa kasvatustilanteessa. Hyötyisin siis itse tässä kohtaa
mindfulness-harjoittelusta ja kyvystä rauhoittua ja ohjata tietoisemmin
toimintaani haastavalla hetkellä. Taidankin aloittaa harjoittelun heti tänään! J
Koska kurssi kesti koko päivän, en ala jokaista harjoitusta erikseen
avaamaan. Yksinkertaisimmillaan mindfulness-harjoitus on käsittääkseni sitä,
että keskitytään hetkeksi hengittämään tietoisesti. Usein stressaantuneena tai
hätääntyneenä hengitämme pinnallisesti keuhkojen yläosassa. Pienen
mindfulness-hetken voi itselleen ottaa niin, että keskittyy hengittämään
vatsaan asti. Samalla rauhoittuu kehon fysiologinen stressitila – ja vahtikoiran käskyt vaimenevat.
Hengitystauon jälkeen saattaa käydä niin, että järki toimii
ikään kuin kirkkaammin. Mäkelä havainnollisti stressitilan aivoille aiheuttamaa
kuormitusta mielestäni lapsille sopivalla tavalla. Hänellä oli mukanaan pieni
lumisadepallo. Pallossa oleva sankka lumipyry
kuvasti stressitilaa, jossa aivoissa ikään kuin sumenee, ja päätöksenteko
on vaikeaa. Tietoisen tauon jälkeinen tila taas koittaa, kun odottaa hetken ja
lumi lasipallossa laskeutuu pallon pohjalle.
Kaiken kaikkiaan kurssista jäi hyvä fiilis, ja haluaisin
oppia lasten (ja aikuisten) mindfulnessista enemmänkin!
Onnea uudelle blogille ja matkallesi tietoisen läsnäolon harjoitteluun! Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta saat minulta lainaksi, mutta päivittäinen oma harjoittelu arjessa, vaikka lyhytkin, on kaiken a ja o! T.Kummitäti
VastaaPoista